شفقنا-ماه محرم تداعي کننده روزهاي سخت و دردناک خاندان امام حسين (ع) است. به راه افتادن کاروانهاي عزاداري در دهه اول اين ماه گوياي عشق و ارادت افراد به اين خاندان عظيمالشأن است. اما امروز در نگاه به اين عزاداريها دو نکته مهم قابل بررسي و نقد است: اول اينکه گاهي اوقات برخي موارد در اين عزاداريها باعث آسيب به خود و ديگران ميشود. در بحث آسيب به خود ميتوان به قمه زدن در برخي عزاداريها اشاره کرد. البته عزاداري معقول نشان دادن عشق وعلاقه به اهل بيت است، اما اعمالي مانند قمه زدن و ضرر رساندن به خود نه تنها نشان از ارادت به امام حسين(ع) و يارانش ندارد، بلکه از نظر تعاليم ديني هم مذموم شمرده شده است. ما اين روزها شاهد اين اعمال در سطح شهر و در دستههاي سينهزني هستيم اين درحالي است که دادستان شهر آباده چند روز گذشته خبر از مجازات حبس و شلاق براي قمهزنندگان داده بود. پس تعيين مجازات براي اين عمل قبيح، نشان دهنده اين است که قانون به هيچ عنوان اين عمل را نپذيرفته است. اما نکته دوم اينکه سروصداي زياد دستههاي عزاداري گاهي باعث تضييع حقوق شهروندي به ويژه عدم آرامش بيماران و سالخوردگان ميشود. بسياري از بيماران ساعات پاياني شب به واسطه درد زياد با انواع قرصهاي آرامبخش سر بربالين گذاشتهاند که اين سرو صداها آرامششان را به هم ميريزد. اما نگاه حقوق شهروندي در اين زمينه چگونه است؟ حکم شرع و اسلام در رابطه با قمه زدن چيست؟ در اين راستا «قانون» گفتوگويي با کارشناسان و صاحبنظران انجام دادهاست که از نظرتان ميگذرد.
محمد حسين ساکت قاضي بازنشسته ديوان عالي کشور با اشاره به احکام اسلام در رابطه با آسيب به خود،به «قانون» گفت: در اسلام اصلي وجود دارد که ريشه در آيات قرآني دارد ؛ اين اصل اين است که با دست خود، خويشتن را به نابودي نيفکنيد. از نظر تفسيري اين اصل شامل آسيب زدن به خود چه از نظر جسمي چه از نظر معنوي است. زيرا خطاب آيه عام است و اشاره به هرگونه نابودي و فروپاشي دارد.
خيانت در امانت پسنديده نيست
اين قاضي بازنشسته خاطرنشان کرد: بدين گونه ما در هيچ کاري و به هر نيت و آهنگي نميتوانيم به خود آسيب برسانيم، زيرا از نگاه اسلام جسم و جان ما امانتي است که خداوند براي بهرهوريهاي فردي و اجتماعي، در اختيار ما قرار داده است و در نزد خردمندان جهان و عرف به هيچرو خيانت در امانت امر پسنديدهاي نيست و بايد از اين وديعه و امانت به گونهاي مثبت و سودمند بهره گرفت نه آنکه آن را به تباهي و نابودي کشاند. اين شامل تباهي و نابودي مادي و معنوي است. به هر روي نميتواند به بهانههاي گوناگون چه ديني و چه غيرديني فرد مسلمان در چارچوب دستورهاي اسلامي به خود آسيب برساند.
وي ادامه داد: از منظر حقوق در قانون براي خودکشي و خودزني کيفري درنظر گرفته نشده است. اينجاست که افق نگاه و نگرش و مصلحتانديشي دين و دستورهاي ديني فراتر از حقوق و قانون است. زيرا در حقوق اگر عملي را که انجام ميدهيم به ديگري سرايت نکند و تاثيري نداشته باشد و موجب زيان (چه مادي و معنوي) به ديگري نشود از نگاه کيفري و حقوقي، قابل شکايت و پيگيري نيست به شرط آنکه اين زيانرساني به خود ايجاد مزاحمت و زيان به ديگري نکند.
آسيب به جسم حرام است
ساکت با اشاره به اينکه پس به بهانه انجام دادن مراسم عبادي و مذهبي حتي در قالب تکاليف واجب نميتوان به خود زيان رساند خاطرنشان کرد: براي مثال اگر وضو گرفتن براي بخشي يا تمام اندامها (که بايد آب زد) زيان داشته باشد، دستور شرع تيمم است. تا چه برسد به اينکه در امر مستحبي بخواهيم به خود زيان برسانيم. امور مستحبي براي تلطيف روح و تمرين وارستگي است. اگر امور مستحبي به زيانهاي مادي و معنوي و احتمالا به از ميان بردن ارزشهاي ديني اخلاقي بينجامد بيگمان حرام و نکوهيده است. وي تصريح کرد: اگر امر عبادي مستحبي سبب خشونت و نفرت در جامعه شود اين امر باعث بيزاري و پرهيز از کارهاي ديني خواهد شد که اين نيز خود حرام و نارواست و البته عذر و بهانهاي نيست که بگوييم اين کار ناروالها به دليل احترام و عشق به امام حسين(ع) انجام شده است يا خير. بديهي است که هيچگاه روح مقدس پيشوايان پاکباخته ما با انجام کارهاي خشونت آميز خشنود نيست. گذشته از آن که فلسفه والاي بزرگداشت عاشورا چيز ديگري است که آن آموزهها را بايد پاسبداريم و زنده نگهداريم.
انتخاب نامهاي نامعقول برخي هيئتها
ساکت در خاتمه با اشاره به نام برخي از هيئتهاي عزاداري که نامهاي معقولي نيستند خاطرنشان کرد: متاسفانه مشاهده ميکنيم برخي از هيئتهاي مذهبي نامهايي مانند ديوانگان حسين، ديوانگان علياصغر و… را انتخاب ميکنند؛ در اين راستا بايد گفت انسان ديوانه صلاحيت انجام دادن کاري را ندارد و اين نامها به هيچ عنوان شايسته اين هيئتهاي عزاداري نيست.چرا بهجاي اين نامها از نامهايي مانند شيفتگان امام حسين يا جانفدايان علياصغر استفاده نميشود.
مجازات در انتظار قمه زنان است
هفته گذشته بود که دادستان شهرستان آباده با بيان اينکه براي 52 نفر از افراد شاخص و قمه زن در شهر بهمن آباده احکام تعليقي صادر شده از مجازات اين افراد خبر داد و تاکيد کرد: جريمه نقدي، تبعيد و شلاق در انتظار کساني است که موازين اسلامي را رعايت نکنند و به قمه زني بپردازند.محمد مهدي جمالي، در گفت و گو با ايرنا افزود: اين 52 نفر که احکام شلاق و جزاي نقدي براي برخي از آنها اجرا شده به اتهام قمه زني در سال هاي گذشته به يکسال حبس تعليقي و تبعيد به خارج از شهرستان آباده محکوم شده اند و در صورت تکرار جرم احکام آنها به روز و اجرا مي شود. وي با بيان اينکه قمه زني از نظر قانوني جرم محسوب مي شود بيان داشت: ما طي دو سال گذشته با صدور اطلاعيه و اطلاع رساني وسيع از کساني که به قمهزني مي پردازند خواستيم که دست از اين عمل بردارند و اکنون حجت بر همگان تمام شده است. وي با بيان اينکه بسياري از هيات هاي مذهبي در شهر صُغاد براي جلوگيري از بروز پديده قمه زني امسال همکاري خوبي داشتند، گفت: اين افراد در نماز جمعه تشويق شدند و ما اميد داريم که سال آينده در هيچ نقطه اي از اين شهرستان شاهد قمهزني نباشيم. جمالي دادستان آباده نسبت به راه اندازي مراسم قمه زني در شهر بهمن براي امسال هشدار جدي داد و با بيان اينکه مجازات متخلفان به مراتب شديدتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: هر شخصي اقدام به قمه زني در ملاء عام کند، دستگير و بلافاصله به يکسال حبس محکوم و ساير احکام نيز براي وي اجرا مي شود .جمالي با بيان اينکه حکم شلاق براي دو نفر در اين شهر اجرا شده است گفت: اگر لازم باشد دستگاه قضايي احکام شديدتري نيز صادر مي کند. همه تلاش ما بر اين است که قمه زني از شهرستان آباده رخت بربندد و در هيچ هيات عزادارياي ما شاهد قمه زني و ديگر بدعتهاي عاشورا نباشيم.
رعايت حقوق شهروندي با خود مردم است
حميد جنتي نيز در گفتوگو با «قانون» در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه در برخي هياتها اگر صداي عزاداري خيلي بلند باشد و موجب آزار و اذيت شود آيا اين موضوع نقض حقوق شهروندي است؟ از نظر قانوني چه جايگاهي دارد عنوان کرد: آنچه مسلم است در درجه اول رعايت حقوق شهروندي با خود مردم است و ما در بسياري از موارد قانون خاصي براي منع اين موضوع نداريم. به طور کلي از لحاظ قانون نميتوانيم جلوي عزادارياي که ايجاد مزاحمت کرده را بگيريم. اين وکيل دادگستري تصريح کرد: اما به طور کلي در مباحث عمومي مانند سد معبر ميتوانيم از لحاظ قانوني مسئله را پيگيري کنيم . يا به طور کلي آلودگي صوتي از اين جنبه که اگر دستگاه يا کارخانهاي باشد ممکن است بتوان از لحاظ قانوني با آن برخورد کرد. اما براي افراد جامعه که ايجاد سرو صدا کردهاند چطور ميتوانيم آنها را شناسايي کنيم به طور مثال اتومبيل شماره و کارخانه محل و مالک دارد و ميتوان آنها را شناسايي کرد اما شناسايي افراد از نظر قانوني مشکل است تا بخواهيم پيگيري کنيم که چه کسي مقصر بوده است. اما به طور کلي آلودگي صوتي از نظر اينکه صداي خود افراد باشد بايد گفت قانوني در اين زمينه تعبيه نشده است اما اگر آلودگي صوتي با ابزار و… باشد براي اين مسئله قانون وجود دارد.
قانوني براي جلوگيري از بلند کردن علم نداريم
وي ادامه داد: يکي از وسيلههاي نمادين بهکار رفته در آيين سوگواري عاشورا در ميان شيعيان بلند کردن علم است که براي بلند کردن علم در هيئت ها يا وسايل ديگر بايد مراقبت صورت بگيرد تا به کسي صدمه وارد نشود. در اين مسئله وحدت ملاک، مهم است مانند کارگاههاي ساختماني که در آن اگر فردي ابزاري بردارد که به خود صدمه بزند خواه ناخواه مسئوليت با مسئول آن کارگاه است. جنتي عنوان کرد: اگر وسايلي وجود داشته باشد بايد افراد خاص با تخصص و قدرت خاصي از آن استفاده کنند چون کسي که مسئوليت آن را دارد مراقبت بايد توسط او صورت بگيرد؛ به طور مثال بايد مراقب بود تا جوان يا بچهاي با بلند کردن علم به خود صدمه نزند. به نظر بنده اگر مراقبت از سوي مسئول مربوطه صورت نگيرد براي خود مسئوليت ايجاد ميکند. مانند جواني که اتومبيل کسي را در دست دارد و بدون گواهينامه رانندگي ميکند اگر صدمه اي وارد شود صاحب اتومبيل بايد جوابگو باشد. اين مسئله را از ديد وحدت ملاک ميتوان به آن نگاه کرد و ميتواندتحت تعقيب قرار بگيرد. اين وکيل دادگستري در پايان خاطر نشان کرد: به طور کلي از نظر قانوني نميتوانيم جلوي بلند کردن علم يا زنجيرهايي که به بدن افراد صدمه وارد ميکند را بگيريم چون فرد به خودش صدمه ميزند. ما قانوني نداريم که چون فرد به خود صدمه مي زند جلوي او را بگيريم مگر اين صدمه باعث شود ديگران از لحاظ روحي و رواني صدمه ببينند، در اين حالت اين مسئله قابليت تعقيب دارد. چون فردي در ملأعام کاري انجام ميدهد که باعث جريحه دار شدن قشر خاصي ميشود و اين قابليت تعقيب دارد.
انتهاي پيام